הציבור החרדי עובר טלטלות רבות.
האינטרנט האקדמיה כל אלה מכלות בו משנות את צביונו ומחוללות בו שינוי תרבות.
הציבור החרדי מזמן מתחלק לכמה סוגים.
ובפוסט הזה אני רוצה לשתף אתכם בתובנה די פשוטה שהגעתי אליה לא מזמן בעקבות אירועים כאלה ואחרים. הציבור החרדי גדל וגם השוליים מתרחבים. ועל כן כיום יותר מתמיד דרושה הפרדה [בהגדרה] בין ציבור חרדי אותנטי ובין ציבור חרדי מסוג אחר. לא בהכרח לכאלה המוגדרים חרדים מודרנים או חרדקי"ם.. וכיוצא בזה. אלא הגדרה עניינית שתעשה אבחנה בין חרדי ממושמע לדעת גדולים ובין חרדי שבחר לו דרך משלו.

נתפוס דוגמא שתמחיש זאת. מועמד חרדי מטעם מפלגה חילונית במוצהר. להגדירו כחלוני או חרדי מודרני זה לא מדוייק. מצד שני הוא גם לא נכלל בהגדרה חרדי, שפירושה: מי שנשמע וכפוף לגדולי ישראל וההלכה. ועל כן נציע הגדרה שתהלום אותו ורבים שכמותו. לא חרדי אלא 'אורתודוכסי'. לא גילנו את אמריקה.. וזה תואר ידוע רק שבארץ פחות משתמשים בו. אבל אם נתבונן זו הגדרה הולמת לרבים מבין הציבור החרדי, שלא עונים להגדרה חרדי ומאידך לא משתייכים לציבור הדל"י חילוני וכדומה. ההגדרה הזו חשובה לא בשביל להוקיע לגנות או לזלזל [בשונה מקוראי החרדקי"ם למיניהם] רק לעשות סדר לנו הציבור החרדי ולהם לציבור החילוני שיש הפרדה גם בהגדרה וממילא במעשים בין חרדי הכפוף למסגרות התורניות ובין חרדי שסלל דרך משלו בניגוד לדעת רבים וגדולים.הבהרה: מי שחושב שגם אדם שהבאנו בדוגמה, נמצא על רצף החרדיות..אין בינינו הסכמה. אני יוצא מנקודת הנחה שאחד כזה איננו חרדי. ומכאן באה שאלתי ועצתי האם לא יותר נכון להגדירו 'אורתדוכסי'?דרך אגב, חרדי מודרני איננה הגדרה נכונה. וכשנפשפש מה הופך אותו למודרני, פעמים רבות נאלץ להשמיט ממנו את התואר חרדי. אבל זה ענין אחר.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בחירות רבנות בית שמש - ינון רביב – המועמד הפנמי

ישראלי או יהודי