תשובה לפני יום כיפור

שיחה מאת אחד מגדולי המרצים על ענין התשובה בפנימיות התורה

השיחה מתפרסמת מעל בימה זו לראשונה ברשות הרב שליט"א

אחים יקרים  ה' ישמור אתכם -בעזרת ה' יתברך בהרצאה הזו אנחנו נדבר מהי התשובה? על דרגות התשובה, וכן איך ידע אדם שהוא בדרך הנכונה? כיצד יגלה האדם את מהותו האמתית? כיצד ידע האדם שהקב"ה סלח לו על העבר? כיצד האדם יגלה את יחודו את התפקיד שהוא בא לעולם? מהי כוחה של תשובה? ובכלל מזה תשובה??
בע"ה היום יתגלה אופן אחר בכל ההבנה של ענין התשובה, דרך נשגבה, וכך מתוך מה שישמע אדם יבין כמה גדולה תשובה שמשנה את האדם ופותחת לו עולמות שלא היו גלויים לו, ועד כמה התשובה חושפת בו כוחות שהוא לא מאמין שהיה יכול להשיג  ובשם ה' נעשה ונצליח.
אחים יקרים כתוב בתלמוד מסכת פסחים (דף נד עמוד א') שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם
ומהם השבעה דברים? מונה הגמרא בין הדברים א. תורה ב. תשובה.
שימו לב! התשובה נבראת קודם בריאת העולם!
 מה המשמעות של זה? ב"ה תיכף נבין במקצת את עומק המשמעות של מאמר חז"ל הזה..
אחי היקר אין ישראל נגאלין אלא בתשובה, זה כלל וזה חוק, וכל המהלכים שבבריאה, כל המצבים שאדם עובר הם יביאו אותו מדעתו ושלא מדעתו לתשובה. וכמו שנדבר מה האדם מרוויח, מה אדם זוכה, מה המשמעות שהתשובה נבראת קודם בריאת העולם.
אז תדעו, התשובה היא אחד היסודות הרוחניים הגדולים של האמונה. והתשובה לא מצטמצמת למשמעות הצרה של חרטה, או של תיקון, אלא התשובה בהיקפה הגדול חורגת הרבה מעבר לכך, לא רק החרטה על העבירה, או על התיקון של העבירה, וכמו שיתבאר ב"ה.
אחים יקרים, מה המשמעות שעוד לפני שנוצר העולם, עוד לפני שנוצר האדם, נבראית התשובה? אז תדעו! עוד לפני שאתה נוצרת אחי, הכין לנו הקב"ה את האפשרות לשנות ולתקן את כיון חיינו, גם שטעינו ונפלנו הכין הקב"ה את האפשרות שנוכל בכל מצב, גם היום, לא משנה איפה אדם נמצא, לא משנה מה הוא עשה, כל עוד שם ישראל עליו יש בידו של הקב"ה לתת לאדם ברגע אחד, ממש בלי גוזמא, ברגע אחד לשנות ולתקן את כל העבר שלו. לכן התשובה היא נקודת השיא של היכולת האנושית לבחור בחירה חופשית, (ובמובן הידוע התשובה למעשה היא ההתגלות של הקב"ה באדם, וההתגלות הזו שבאדם שהיא מגלמת את הבורא ית', היא כח הבחירה של האדם לשנות מהרע אל הטוב) וכמו שיתבאר.
זאת אומרת אחי תקשיב טוב.. התשובה היא יכולתו של האדם להתנתק ממסגרת חייו, מתוך כובד ועומס ושיעבוד כוחות ששעבדו אותו, שתפסו בו, ששלטו, בו אם זה הקנאה התאווה הכבוד ששלטו בו. אם המאורעות הלא טובים שעשה בעבר, בכח התשובה לנתק את האדם מכל זה.
אדם חושב לעצמו, שמע עשיתי דברים לא טובים צעדתי בדרך זרה, עשיתי מה שעשיתי, והיום אפילו התבגרתי, האם אני יכול להשתנות?, אני יכול לתקן את כל מה שעשיתי בעבר?, אדם חושב שאין דרך חזרה, אדם חושב שאותם כוחות והרגלים שתפסו אותו כמו הדעות, המידות המקולקלות, או השאיפות הלא נכונות, הוא לא יכול לצאת מהם ומכל המסגרות האלה.
אבל תדע לך אחי ביכולתך לשנות את כיון המהלך שבו לכל פעולה יש מסקנה מסוימת, הקב"ה ראה את הדור הזה ראה את החושך שאתה נמצא בו, לכן אם כל זה שאדם נכשל, בכח התשובה לנתק את האדם מתוך השלשלת של סיבות ומסובבים שהובילו אותו בדרך חייו, אם אלו השפעות של הסביבה, השפעות של חינוך, של ספרים, מורים שהכניסו בו דעות ופיתויים ושאיפות לא נכונות, בכח התשובה לנתק אותו מכל זה, להיות אחר להיות שונה ללא קשר אם מה שהיה בעבר,
ועכשיו בע"ה נגיע לנקודה העיקרית
אחי היקר! אם נעשה תשובה כמו שצריך כמו שנלמד בהמשך בעזרת ה', תוכל להיחלץ מכל הדברים שתפסו אותך ועדיין תופסים אותך, תוכל להיחלץ מהנהגת המשפט, אתה יודע מה זה הנהגת המשפט? עשית עבירה צריך לשפוט אותך!, שופטים אותך אתה מקבל את הדין, מקבל את העונש, עשית מעשים לא טובים אין דבר כזה שלא בראת מזיק הוא יגיע לך, אם לא היום אז מחר, אבל אחי היקר בכח התשובה לבטל את המזיק, ויותר מזה, בהמשך נדבר שבכח התשובה אדם יכול לעקור את כל הזדונות כמו שאומר הזוהר הקדוש (במדבר-פרשת בלק -דף קצ''ח ע''א) ובתלמוד (מסכת יומא לו:) - כל העבירות שעשית במזיד, בכוונה, אתה יכול להפוך אותם לזכויות, אתה רואה שיש לך גם שליטה על העבר.
התשובה נבראה לפני בריאת העולם. בריאת העולם זה הטבע שאתה מכיר, זה ההרגלים והכוחות שמוליכים אותך, הסיבות והמסובבים, הדעות שהתחנכת, אתה אומר איך אני יכול לצאת מכל התאוות והשאיפות שלי?! אבל בכח התשובה אתה יכול לבקוע אל מה שנמצא מעבר לכוחות הטבע, אתה יכול להשיג כוחות מעבר למה שיש לך, התשובה קודמת לבריאת העולם, נכון אתה צודק העולם משעה שנברא מתנהל על פי מערכת חוקים קשוחה, הנהגה שזרימה סיבתית מהעבר אל ההוה, וכל הדברים קשורים זה, בזה זאת אומרת כל הזמן יש זרימה של העבר בהווה שלך יש הנהגה כזו, לדוגמא, עשית פעולה מסוימת יצרת על ידה סיבה, טובה או רעה תלוי בפעולה, ואז חכה למסובב, המסובב זורם לך כל הזמן בהווה, זו מערכת הנהגה קשוחה מאד, קורה לזה הרמח"ל מידת המשפט "מעשה תגובה" עשית פעולה חכה לתגובה אתה כל הזמן נתקל עם העבר שלך.
אבל התשובה היא למעשה יוצא מן הכלל, התשובה אינה כפופה לחוקי העולם, כמו שהגמרא אומרת שהתשובה אינה חלק מהעולם אלא קדמה לעולם, זאת אומרת מה שעשית בעולם אם הרסת וקלקלת ואפילו חס ושלום עדיין מקולקל, תדע בכח התשובה למחוק, לתקן, לאפס את כל העבר שלך כל מה שעשית בעבר, ולכן בכח התשובה הזרימה שמה שעשית בעבר שנכנס להווה, מתבטל, אחי הוא מתבטל, נמחק, אבל אם עדיין לא ברור לך אז נמשיך להסביר עד שתבין את המשמעות.
אחי היקר! התשובה ביחס להעולם שלנו היא חוק אחר הנהגה אחרת, שמה שעשית בעבר דהיינו הסיבות הקודמות המעשים הלא טובים שעשית בעבר, התשובה שולטת בכל, אתה מבין את המשמעות של התשובה!!
ולמעשה התשובה היא נקודת המגע האמיתית בין האדם לקב"ה, זאת אומרת: אתה בכח התשובה יכול להגיע ל"קרבת אלוקים לי טוב", למגע אם בורא עולם, להיות כביכול בזעיר אנפין כמו בורא עולם שולט ולא נשלט, אתה יכול לבטל כוחות שבטבע כמו אצל הקב"ה, היה הווה ויהיה, אצלו אין זמן אתה יכול להיות מעבר לזמן כפי הכח שאלוקים נותן לך על ידי התשובה. שכן למעשה התשובה היא ביטוי גבוה ביותר של החופש האנושי ועל ידי כך התשובה מגלה את היסוד האלוקי שבאדם, את השליטה על חוקי הטבע, שליטה על העבר, שליטה על הזמן שליטה על האגו והאופי שלו, האדם נטע בו אלוקים יתברך שמו, שאינו כפוף אל הסיבות.
על ידי התשובה אתה לא כפוף אל שום מערכת אחרת אתה לא כפוף לטבע
והתשובה האמיתית היא חזרה אל השם יתברך, התשובה היא חזרה אל דרכי השם, התשובה היא חזרה אל היהדות, ועדיין  צריך לפתוח לך את השיחה הזו..
ונרחיב עוד קצת, הנה התשובה משמעה "פניה" זאת אומרת הפניית עצמו מכיון אחד אל כיון אחר של החייים, באיזה כיון הייתה? בכיון של פריקת עול, ריצה אחרי התאוה, שאיפות של ממון של הנאות של לטייל של כוחי ועוצם ידי של התענינות בפוליטיקה וקריאה בעיתונות לא טובה, לעבוד לשבת בבית מול המסך, אתה יודע אחי כל השטויות שאדם מבזבז את החיים שלו, לכך נועדה התשובה שהאדם עושה פנייה בחיים שלו עושה שינוי כיון,
ודבר נוסף יתבאר לך בע"ה, תשובה גם משמעה מענה, כמו שאומרים בעולם "אני יחזיר לך מחר תשובה", גם בענין התשובה לאלוקים האדם רוצה לדעת חזרתי בתשובה האם הקב"ה סלח לי? איך אני ידע אם הוא סלח לי? כל אדם רוצה לשמוע סלחתי, מי לא רוצה, לא משתוקק שיצא לו קול משמים ויגיד לו "בני סלחתי לך על כל מה שעשית", אם כן כיצד אדם ידע שהקב"ה סלח לו, ודבר זה יתבאר תיכף.
תבין אחי היקר תשובה זה חזרה, חזרה אל השם יתברך, חזרה אל היהדות, בדרגה של אמונה מחשבה ובמעשה.
אבל אתה בטח שואל בסדר אני מאמין יודע את המושג תשובה, לחזור ליהדות, אולי היה לך מסורת אולי ידעת קצת, אבל אתה בטח שואל ומקשה, כיצד אפשר לדבר על התשובה ביחס למי שלא הכיר את היהדות מעולם, קיבוצניק תינוק שנשבה, אתה יכול לדבר אתו על תשובה? איך הוא יחזור בתשובה?! מילא אתה עכשיו מבין ואומר לעצמך, זה נכון, יהדות זה אמת, תורת משה אמת, הקב"ה אמת, הכל אמת יש גאולה יש עולם הבא יש דין ויש דיין ואני חוזר בתשובה, אבל מי שלא יודע ולא שמע, מה המשמעות של תשובה למי שהיהדות עבורו היא אך מורשת אבות וזיכרונות של היסטוריה, ולעיתים היא רק מילת קשר שאדם יודע להגדיר את עצמו כיהודי בשם בלבד אבל הוא לא יודע מה המשמעות של הדבר הוא אומר "אני יהודי" אבל מה המשמעות של יהודי מה זה לחזור בתשובה זאת אינו יודע.
אחי היקר תקשיב, למעשה תשובה זה לא חזרה אל העבר האישי, ולא חזרה לעבר לאומי או משפחתי ולא עבר לזיכרונות של העבר, או חזרה לזיכרונות הילדות תדע אחי היקר התשובה למעשה זה חזרה מעמיקה יותר יסודית יותר לדבר שהוא מעבר לכל הענינים שהזכרנו, תשובה זה חזרה ליהדות לא במעשים חיצוניים, כיפה וטלית וחזרתי בתשובה, תשובה זה לא רק מעשים חיצונים או טקסים שאדם מנסה להשתלב בתוכם אלא תשובה זה חזרה אל הדמות העצמית התשובה היא חזרה אל המהות האמיתית שלך, תשובה זה גילוי השורש שלך, תשובה זה גילוי השליחות היחודית שלך.
כל יהודי חלק אלוק' ממעל, כל יהודי הוא צינור שבו הקב"ה מזרים לעולם שפע דרכו, כל יהודי הוא שליח וצריך לתקן את מה שהוא בא לתקן ודרך התיקון זורם השפע של הקב"ה לעולם, וזה גילוי מטרתו בחיים של היהודי, אם כן תשובה זה לא טקסים, זה לא רק לשים כיפה וטלית ושלום עשיתי תשובה, תשובה אחי תגלה את הדמות העצמית שלך, ולא חיקוי של צורות של גויים, או דמויות אחרות וזרות.
אדם בלי תשובה, זה אדם שמחקה כל מיני צורות של מדינות, של עמים, של אנשים, הוא לא חי את האני שלו הוא לא מכיר את המהות שלו הוא לא מכיר מיהו האמיתי שלי, תחזור למהות האמיתית שלך לא לחקות כל מיני תסרוקות ומודות ואופנות של הגויים, או של הערב רב, ולברוח מה-אני האמיתי שלך, אתה יהודי יש לך רק מילת קשר יהודי, אבל מה זה יהודי?, לכן גם הקיבוצניק, גם מי שלא יודע על יהדות והוא יהודי צריך לדעת שתשובה גילוי המהות האמתית שלו, ולא שיעבוד של דעות וכוחות של אחרים, בלי תשובה אדם משעובד כל חייו אבל יהודי שהוא חלק אלוק' ממעל ועם סגולה, כמו שכתוב בתורה "הבדלתי אתכם מכל העמים" יהודי במה שיעבור הוא יהודי הוא צורה מיוחדת הוא קדושה בעולם, "ממלכת כהנים ועם קדוש" "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב
יהודי הוא ינסה ויחקה צורות אחרות אבל את צורת היהודי תמיד תישאר בו כאשר היהודי מגלה את שאיפתו להגיע אל המצב האמיתי של הווייתו כאשר יהודי משתחרר מהשפעות שהזמן והאנשים והמקום הכניסו בו הוא יתנער הוא מנקה את עצמו מכל הצורות שהזמן חרטו בתוכו, הרי היהודי חוזר ומקבל את הדמות העצמית שלו הוא מגלה את היהלום שבו הוא מגלה את החלק אלוק' שבו ואז הוא לא צריך הנאות מבחוץ ושום דעה לא שולטת עליו מבחוץ, ההנאה שלו כבר הופכת לו פנימה מתוך תוכו, האושר שלו לא תלוי לא בחפצים ואנשים האושר שלו זה פנימי בא לו יותר מן השורש בלי נהמא דכסופא בלי יסורים
לכן אחי היקר יסוד התשובה היא היכולת להתנער מן אותם הכבלים והשקפות והדעות שיצרו בך הסביבה החינוך וההשפעות מכל צד לחזור לדמות האמיתית שלך למסגרת האמיתית שלך, לכן אחים יקרים תשימו לב בעולם אנחנו עם מוכשר עם שגילה את כל הסודות בבריאה עם שצריך לגלות את הסוד האמיתי שבה, לגלות לפרסם את שם ה' בעולם לכן גם יהודי מפוזר בכל מיני גלויות יש סיבה לזה יש משמעות רוחנית לטובה אנחנו לא יודעים את סיבת הגלות אבל כל מה שעושה הקב"ה אם עם ישראל תמיד, ואם כל אדם, גם מי שנמצא במקומות שפל יש סיבה רוחנית לטובה יהודי מסוגל לקבל את כל הצורות לחקות את ההודים האינדיאנים הקובואים האמריקאים את מי שאתם רוצים, הוא מוכשר לחקות את כולם את כל ההוויות האלו את כל המופעים הוא יכול לחקות אבל יהודי הרי בתוכו פנימה נטוע הדרך העצמאית המתיחסת אליו זאת אומרת "משה" אתה לא יכול להיות "אבנר" ולא להיות "דונלד טראמפ" אתה משה תשאר משה זה היעוד שלך תגלה את הכח שבך, אל תמשיך לחקות צורות אחרות תפסיק תגלה את עצמך כנס קצת פנימה חקור מי אתה, מה אתה, תתחיל להתגלות למשפחה שלך באמת מי אתה.
אחים יקרים יהודי צריך לדעת יש בך תכנים מיוחדים שלך, אתה עדין לא מודע לכוחות שיש בך כי עדיין אתה לא עשית את הפניה האמיתית לכיון הקב"ה אבל הרי אחי בסופו של דבר השם יתברך יחזיר אותך וכולנו אל התוכן האמיתי שלנו לא באנו לעולם הזה רק בשביל לעבוד ולחסוך ולקנות או למלאות שאיפות של חומר. באנו לגלות את האלוקות בבריאה, והאלוקות מתגלה בבריאה עד כמה שאני מגלה את ההויה האמיתית, את המהות האמיתית שלי עד כמה שאני מתנער מכל הצורות החיצוניות ששמו בי,
וכמו שיש מדרש שאומר שתרנגולות שנכנסת ומתרפסת בבוץ כשרוצים לנקות אותה קשה מאד ועד כמה שינקו אותה עדיין היא לא תהיה נקיה מאה אחוז, אבל אם אותה תרנגולת קמה ומתנערת מעצמה ומסלקת ממנה כל הלכלוך רק היא יכולה לנקות מאה אחוז, כמה שינקו אותה מבחוץ לא יצליחו במאה אחוז.
אחי היקר רק אם אתה תקום ותפנה לכיון האמיתי של היהדות תכיר את עצמך, תשאל מי אני מה אני, תתנער אתה תתנקה מכל הצורות מכל התאוות כל ההרגלים מכל הדעות וההשקפות ששמו בך, ואתה עדין לא יודע שרמסו אותך בזבזת חיים ואתה לא אתה בכלל, תראה מה מוליך אותך מה אתה שואף, זה לא האני שלך, זה לא אתה, תסתכל שים לב זה לא אתה, מה הבדל בינך שעובד בשביל להשיג כסף והשני שעובד להשיג כסף, ההוא לוקח בכסף עושה עוד כסף את לוקח את הכסף ונהנה מה ההבדל בינכם מה ההבדל בין הגוי ליהודי אם לא הכרת המהות, גילוי הכיון האמיתי בחיים, לכן אחי היקר קום תתנער, תתנער.
אם כן אחים יקרים התשובה היא ניסון לצאת מן העבר, להתנתק מהסיבות מהכוחות שתפסו אותנו, תשובה היא ניסון לצאת מן העבר וכל פעם להגיע לדרגה גבוהה יותר של עשיית הטוב של השתנות אם כל הקשיים אם כל בעיות הנפש שקיימים בכל דרגה ודרגה של התשובה, התשובה היא למעשה ניסון לצאת מן העבר.
אחים יקרים כל בעל תשובה מבין אותי, הוא כל הזמן מנסה לצאת מן העבר מהכוחות ששלטו בו ותפסו אותו אבל אמרנו כבר שנקודת היסוד החשובה ביותר של התשובה היא נקודת הפניה, דהיינו הרגע שבו מחליט האדם לשנות את כיון חייו לשנות את התייחסותו לדברים שהוא רדף שהוא שאף שהוא רצה ובזבז את זמנו, התשובה היא למעשה הפנית עורף לדעות של כוחי ועוצם ידי לתאוות, לרצון להעשיר, לרצון לשלוט הוא פונה עורף לכל האוביקטים הללו, התשובה היא להפנות את עצמו ואת רצונו להקב"ה, רגע התפנית הוא הוא הרגע, ולמעשה המהות של התשובה, באותו רגע שהאדם פונה ומחליט לשנות את כיון חייו לא תמיד מודע האדם שהוא כך עשה כי לפעמים התפנית זה הולך לאט לאט, כאשר הוא כבר מצוי בתוך התהליך, בתוך הכיון, הוא לאט יכול להכיר שיש איזה תפנית בחייו, לכן נקודת התפנית מורכבת מהרבה נקודות תפנית, אמנם נקודות קטנות הבאות בזו אחר זו,
ואיך נוצרים הנקודות הללו, דווקא ממשברים, דווקא מנפילות, כאן הוא שמע משהו כאן קרה לו משהו, ניתוק, בעיות כלכליות, מחלות ח"ו, אדם רואה שהסביבה נשערה מאד לא הולך לו, מחפש ישועות סגולות, לאט לאט, עוד נקודת תפנית ועוד נקודת תפנית, עד שהוא מגלה למעשה שהוא שינה כיון בחיים, והנקודות הללו עושה אותם הקב"ה ויודע בדיוק מה להביא על כל אחד, אפשר לחסוך נקודות תפנית שיכאבו לנו, ולהחליט אני משנה את החיים שלי לשנות את הכיון,
ותדע אחי היקר בתשובה יש תמיד צד של ניתוק זאת אומרת אדם מנתק את עצמו מעברו מזהותו הקודמת הוא כאילו אומר כל מה שהיה עד להתשובה הוא דבר אחר מבחינה ביולוגית והיסטורית העבר שייך לי, שייך לאני שלי, אמנם אני שוב אינו מודה בעבר לא מודה בשייכות הזו אני לא מודה בשייכות של ההווה אל העבר,
תשובה זה ניתוק, אדם מנתק את עצמו מעברו ולכן בתשובה כזו יש השתנות מתמדת, אחי היקר אתה תראה שרצונות חדשים ושאיפות חדשים לוקחים את מקומם של רצונות ישנים, והרצונות החדשים והשאיפות הנכונות זה כוחות שמוזרמים לך מלמעלה כי עשית תפנית הסכמת בליבך, החלטת סופית אני הולך לאלוקים זו הדרך. נערת את עצמך מהצורות הזרות, אתה רוצה לנתק את עצמך מהעבר אתה רוצה להזדהות זה לא אני, אני לא מאמין שהייתי כזה רמאי גנב שקרן.. רוצה להפסיק אם כל זה, אתה לאט לאט בניסיון להתנתק מהעבר שלך לא יישאר לך אחי שום רצון מהעבר, זה עבודה, אבל תדע לך כמו שאמרתי לך בהתחלה, בכח התשובה היא נבראה לפני בריאת העולם לכן היא מכניסה באדם כוחות מעבר לחוקיות שוברת לו הרגלים מתקנת לו את הכלים שנשברו מחברת אותו לקשר האלוקי,
אז אתה מבין אחי היקר שהתשובה למעשה היא שלילה והפקעה מודעת של הקשר אם האדם של אתמול אתה מבין שבעת התשובה אדם מוותר מבחינה מסוימת אל הזהות האני הקודמת שלו, ולוקח לעצמו זהות חדשה כי האני של האדם מתבטא במידה רבה, במטרות ובשאיפות שלו וכאשר חל ניתוק במטרות בשאיפות של העבר שלך כאשר אתה לא מזדהה אם המטרה הקודמת ואתה פונה לכיון החדש, על ידי כך אתה יוצר אני חדש, אישיות חדשה, אישיות חדשה,
מי נתן לך את הכוחות כל הבעלי התשובה שהיום אתם מכירים הרי זה לא אותו בני אדם שאתם מכירים, הוא השתנה הפך להיות יותר רגוע נהיה יותר חיובי מכבד את ההורים שלו, אומר שלום, פעם היה עובר ברחוב מתנשא צוחק על זה, מתלוצץ על זה, האישה מדברת כך עונה לה כך, גסות הרוח, לא מתחשב, אינטרסנט אגואיסט, האדם הזה השתנה, מה קרה לו , כח התשובה,
לכן אחי היקר רגע ההחלטה לשנות כיון והפניה שלך זה לא רק רגע של כיון שינוי אלא גם שינוי בזהות האישית לכן כאשר אדם פונה לכיון האמת לכיון חזרה להשם ליהדות לדמות האמיתית שלו להוייה האמיתית שלו הוא צריך להתחיל את שני הדברים האלה, קודם כל החרטה אל העבר, והזניחה של העבר, ואת הקבלה מראש של שינוי בעתיד, וכל שהפניה של האדם לכיון האמיתי, לכיון הקב"ה, לכיון של תורה ומצות שדרכם תגלה ותזהה את הזהות האמיתית שלך ואת הקשר שלך אל האלוקים ואת היעוד שלך, את כל הטוב שיש בבריאה, ככל שהפניה יותר חדה שתודעת הפניה עמוקה יותר כך יהיו השינויים לטובה בחיים של האדם כך תגלה חיים יותר איכותיים כך תקבל יותר כוחות מהתנערות מהעבר שלך ואז ממילא ההליכה לקראת העתיד בולטת ביתר שאת, תראו אותו חדש תראו אותו בבגדים של בורא עולם, תראו אותו יותר אצילי, יותר מכיר טובה, יותר שמח, תראו אותו מקבל ערכים אמיתיים שלפני כן האדם חי בחוסר ערכים,
לכן אחי היקר, ככל שאתה מזניח את העבר ומקבל אל העתיד ומתחרט על העבר סור מרע ואז יש לך את הכוחות לעשות טוב, ומתחזק הקשר שלך עם בורא עולם, אז הדביקות שלך אם בורא עולם נותנת לך לחשוב כביכול מה שבורא עולם חושב, זה הסוד בו תדבקו
אם כן אחי היקר התשובה כוללת בתוכה גם את הצפיה למענה, אדם מצפה לתשובה מצידו של הקב"ה שמע אבא שבשמים הנה אני פניתי לכיון האמיתי להשתדל כל הזמן להתנתק מהעבר לסור מהרע  זו מלחמה יומיומית להשתדל לעשות טוב אבל עשיתי הרבה מעשים או שאני עושה עכשיו מעשים אבל זה הכיון שלי אבא שבשמים זה הדרך שלי האם סלחת לי למדתי וקראתי בתורה שיש עבירות חמורות האם סלחת לי, כל אדם יש לו את הצפייה הזו את ההשתוקקות הזו את המתח הזה האם הקב"ה סלח לי,
אבל תשמע אחי היקר איך הקב"ה עונה לאדם, המענה ש"סלחתי לך בני" ניתנת לאדם לאט לאט, מעט מעט, במובן מסויים ניתן המענה בדרך של למפרע מה זאת אומרת? כאשר האדם מגיע לשמוע את התשובה לא בשעה שהוא מציג את השאלה, לא בשעה שהוא מתלבט, כי אם רק לאחר מעשה, לאחר זמן, ולפעמים לאחר שנים רבות כאשר האדם חוזר ומביט אחורנית אל הדרך של חייו ורואה "תשמע זה לא אני, אני היום אדם אחר, ההסתכלות שלי בחיים זה אחרת, המטרות שלי שונות, אני כבר לא עושה את הרע שעשיתי בעבר אני משתדל להיות יותר טוב מיום ליום אני מתנהג אחרת אם האישה אם הילדים אם הסביבה, עצם זה שהוא רואה שהוא השתנה, זה המענה, עצם זה שהוא מגלה בעצמו שהוא עושה טוב בין אדם לחבירו בין אדם למקום, מה שלפני כן הוא לא עשה עצם זה הטוב שהוא נמצא בו עכשיו יחסית למה שהוא עשה, הוא צריך להבין שהקב"ה שמח בו, הרי מי נתן לו את הכוחות אם לא ה', כי הבא לטהר מסייעין אותו, אבל עדיין לשמוע את "סלחתי" לא מקבלים מיד.
לכן אחי אתה בעל תשובה וכולנו צריכים לחזור בתשובה תדעו שהשאיפה והאידיאל להגיע לשלוה למנוחה ולשקט פנימי כמעט שאינה מצויה בתפיסת העולם היהודית, ההרגשה שהנה הנה הגעתי כשלעצמה שוללת את היכולת להמשיך, אידיאיל כזה לחשוב שהגעת למנוחה ושאני כבר בסדר ותקנתי את עצמי היא למעשה שוללת את היכולת להמשיך, כי אידיאל כזה מבוסס על ההנחה שאפשר להגיע לאין סוף על ידי מספר מוגבל כל שהוא של צעדים, אבל תפיסת נראות הבורא כאין סוף דורשת ממילא מהלך שאין לו סוף וקצבה,
לכן אחי רק במבט אחורנית יכול אתה להגיע להערכה מסוימת של הדרך שעברת, ההתקדמות שלך ביחס למצבך הקודם למעשה זה צד המענה שבתשובה, לכן לעולם המענה של הקב"ה אינו מלווה בהרגשה של שלווה של שלימות או גמר, תקנתי, אלא מענה של הקב"ה לאדם שחזר בתשובה הוא הושטת יד לקראת מאמצים נוספים של כוחה של התשובה, נותנים לך כוחות להמשיך הלאה, למעשה הכוחות שמוזרמים לך להמשיך לתקן זה האישור שאתה מקבל מבורא עולם שאכן אתה הולך בדרך הראויה.
היכולת והאפשרות שנותנים לך בשמים להתקדמות, וההתקדמות הזו היא למעשה מצד אחד יש ביטול הרצונות והשאיפות של העבר מצד שני קבלת מטרות חדשות נעלות יותר, מי שחש הרגשה של גמר או של אור גדול מלמעלה שמביא אותו לשלוה והמנוחה נחשב לאדם שכנראה טעה בדרך קודשא בריך הוא אין סוף אז איך אתה יכול בכמה צעדים להגיד שהגעת לאין סוף אם חשבת שהגעת לגמר או לשלוה ותקנת את עצמך אחי טעית בדרך,
אם כן אחי אני יתן לך עצה טובה, אל תבזבזו את הזמן, אתם רוצים לחזור בתשובה באמת, קודם כל ניתוק מן המעגל שבו מצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה, התשובה היא גם יותר מאשר התנתקות מן העבר היא למעשה ניסון לאפס ואפילו לשנות את היחס בין האדם ובין עברו, לכן אחי היקר התשובה שהקב"ה נותן לך על הדרך שלך זה בכוחות שהוא מזרים לך שדרכם אתה משתנה משנה את האישיות שלך עצם זה שאתה רואה היום ב"ה יש לי סדר שלושה תפילות שומר על העיניים שומר שבת, הילדים בחינוך טוב, סר מרע, משתדל לעשות טוב לומד תורה כל הדברים החיוביים האלה הם למעשה גילוי ומענה של הקב"ה "אני איתך בני" "אני איתך תמשיך", תמשיך לשאוף, אני ימשיך להזרים לך כוחות שישברו ממך את כל החוקיות את כל הסיבות מן כל הדברים שקשרו אותך ומשכו אותך וינקו אותך, אני ינתק אותך מזה, וכל ניתוק של רע מגלה צינור של טוב.
 אם כן אחים יקרים הקשר בין העבר ובין ההוה, מצוי בתוך אחד מחוקיה הבסיסים ביותר של המציאות כמו שהזכרנו ..שהיא הנהגת המשפט. עשית מעשה יצרת מסובב, יש תוצאה למעשה, ובעתיד תפגש אם התוצאה, כמו שכתוב בספרים הקדושים "מידה כנגד מידה" כלי לעשיית הצדק, למעשה כל מה שפועל האדם הוא יוצר בהכרח והתוצאות הללו פועולות ויוצרות תגובות והשלכות נוספות, אדם עושה מעשה, והוא לא יודע המעשה הזה לאן יכול להגיע וכמה לקלקל, והתוצאות זורמות לו בהווה. לא תמיד הוא מבין אותם, בדרך כלל לא מבין אותם, אבל איך אני יכול, איך אני יכול לשנות, את כל התוצאות שעתידים להגיע עלי ממה שעשיתי בעבר, למעשה זה גם זורם כל הזמן בהווה, וזה כח התשובה, התשובה פועלת כביכול נגד החוק הזה, בזה שאדם שובר את החוקים של עצמו, משנה את האישיות שלו, משנה את רצונותיו את הכיון שלו, משנה את והנהגותיו שבעבר, בכך הוא נכנס למערכת הנהגה חדשה, בכך הוא הולך ויוצא מן המסגרות של חוק הפעולה והתגובה, הוא יוצר מערכת אחרת של הנהגה של השגחה,
לכן המאמץ של האדם להתנתק מעברו מעלה אותו אל שיאים, הוא מקבל כוחות חדשים, הבנות, ויכולות אדירים שאפילו אדם שהולך בדרך הישרה ולא חטא, לא יכול אף להרגיש בחסרונם של אותם כוחות שמקבל בעל תשובה אמיתי, אותה הכרה של מחסור ושל צמא שבמובן מסויים לא נמצאית אצל זה שלא חטא, אלא דווקא נמצא אותה צמא ואותה שאיפה והשתוקקות שמתעוררים אצל אדם שחטא וחוזר בתשובה אמיתית, אותם כוחות אותה תשוקה וצמאון מאפשרים לבעל תשובה לשבור את מערכת חייו לצאת מהמסגרות מהכוחות ששלטו בו ולפעמים מגיע הדבר עדי כדי כך שאדם זוכה לשבור שבירה שלימה של העבר שלו, שובר את מטרותיו הקודמים וממילא כל אישיותו באותה שעה הוא שובר אותה, הוא השתנה, הוא משנה את כל חוקי ההנהגה עליו הוא גם שובר את כל חוקי המציאות, העבר כבר לא זורם בהווה, ולמעשה התשובה שוברת את חוק מהלכו של הזמן, האדם מתעלה כביכול מעל הזמן מעל העבר שלו, אתם מבינים מה המשמעות של התשובה, וזה כונת הגמרא פסחים שהזכרנו בתחילת הדברים.
ואפשר לומר שהתשובה דורשת מהאדם את מה שהוא לא יכול לעשות, מבחינה נפשית מבחינה אישית, ככל שעמוקה יותר שאיפתו אל הבלתי אפשרי אל השנוי המציאות שבתוכו, לשינוי של האני שלו, ככל שהשאיפה שלו באמת עזה ותשוקתו לפרוץ את כל הגבולות החוקים הכוחות שתפסו אותו ושלטו בו והמשיכות לתאוות שקרעו אותו, ככל שהשאיפה שלו חזקה והצמא שלו חזק ככה הוא הולך ויוצא האדם מההנהגה של פעולה ותגובה אל מערכת שונה שבה עבר אינו יוצר עתיד, שבהם העבר נעשה כתינוק הנולד מחדש מתוך הנהגה שונה של מעשה ותגובה, לכן חז"ל פסקו שנכרי המתגייר דומה לתינוק שנולד, אם נכרי שמתגייר דומה לתינוק שנולד,אז אתה היהודי שמשנה את הכיון בחיים להפסיק לחיות חיי שקר לא כל שכן שאתה כתינוק שנולד.
התשובה נותנת לאדם כח להתחיל בכל רגע חיים חדשים נותנת לו לא רק להפוך דף אלא לנקות את כל הדפים המלוכלכים.
לכן אחי היקר אף על פי שאדם קרע את עצמו מן המסגרת של הזמן מהמאורעות שארעו תדע מכל מקום, המעשים והתוצאות שלהם עדיין קימים, והם ממשיכים בדרכם ובפעולתם גם כאשר אתה מתנתק מן הרע, מן הכלים שנשברו, כי עדיין הם נשארים , הם שבורים, והרסיסים שלהם עדיין יכולים להיות גורמי חבלה ותקלה, מה זה כלים שנשברו?, זה רצונות שמשכו אותך לעשות רע, אותם תשוקות אותם פיתויים ששלטו בך, שאהבת, השתוקקת הם עדיין נשארו רסיסים והם עלולים חס ושלום להביא לך הרבה חבלות ונפילות,
לכן הדרגה הגבוהה של התשובה, היא תשובת התיקון של העבר, אשר מעבר לתיקון הנפש של האדם, ענינה של התשובה גם התיקונים המעשים שעשה בעולם, שינוי משמעות המעשים שהוא עשה, וביטול השלכותיהם של אותם מעשים על המציאות שלו, זאת אומרת תלמד מכאן אחי היקר שבכח התשובה היא לשנות הכל ממש לשנות את החיים וכל התנתקות מהעבר מהרע שקדם זה עליה ומדרגה זה שינוי באישיות זה חילוף של הנהגה לטובה זה קרבת אלוקים, הכל משתנה בחיים, פחות מתחים, פחות דאגות, יותר בטחון,
ודרכי התשובה הם רבות ושונות מענין לענין מאדם לאדם וממקרה למקרה, מבחינת התשובה אשר בנפשו של האדם, לא כל אחד בא לתקן אותו דבר, לא כל אחד בא לעשות אותו דבר, אדם מתמודד כל הזמן עם העבר שלו, עם הפגמים שהוא עשה, אדם רוצה למחוק מן התודעה את העבר את הפגמים שלו, ולצאת מן התחום הפעיל בחייו, לכן התשובה היא למעשה אין סוף אדם צריך לתקן הכל והשינויים לטובה להתנתק מהפגמים שבעבר תלויים במבנה של נפש האדם ביכולתו להאבק עם זכרנותיו,
אבל כל בעל תשובה צריך לדעת, אל תדוש בעבר, אם העבר לא נותן לך מוטיבציה של שאיפה של צמאון ותשוקה להתקרב יותר להקב"ה לעשות, כי עצם ההתפלשות בעבר וזכרונות מהעבר יכולים ח"ו שוב להתעורר בך אותם שאיפות ותשוקות ואתה יכול ליפול או ח"ו להרגיש רע עם זה ולהתיאש, כרגע אחי אל תתמודד עם העבר, תנסה כל הזמן להתנתק מן העבר, מהמעשים של העבר אבל אל תדוש בעבר עד שתגיע לדרגה שתוכל באמת להשיג מוטיבציה מתוך הפגמים והמעשים וההריסה שעשית ולבנות את מה שהרסת ולהאיר את שהחשכת.
וזה כבר נקרא תשובת המשקל כאשר בעל תשובה עושה מעשים בצד הטוב, השקולים כנגד המעשים שעשה בצד האחר, זאת אומרת, כנגד הפעולה של השלילה וההריסה ושל מתן אפשרות לקליפה לינוק מתוך חייו, נתבע האדם לעשות פעולות לבנות דברים כנגד לאזן מחדש את המערך הטוב והרע באופן כזה שלא רק חייו הנוכחים ישנו את דרכם אלא שאף מכלול ימי חייו בעבר יקבלו ערך חיובי אשר על כן חייב האדם להשתדל ולפעול יותר
בעל תשובה חייב לפעול יותר מהנדרש מאחרים, כי בעוד העבר שלו היה רע וגורם של רע על ידי כך צריך היום לבנות ולהשלים דבר כנגד דבר בתחומו של הטוב, זאת אומרת אחים יקרים יש כמה דרגות בתשובה יש ניתוק מן הרע קודם כל סור מרע ואחר כך עשה טוב זה הדרגה הראשונה קודם כל סור מרע, והדור הזה במיוחד, כל המלחמה זה לסור מן הרע, ולמה אחים יקרים?, למה חז"ל אמרו דרגה ראשונה סור מרע, חרטה וידוי קבלה לעתיד שזה סור מרע ואח"כ עשה טוב?, למה לא אמרו קודם כל עשה טוב ואח"כ סור מרע?, שאלו את ר' אושר זצ"ל את השאלה הזו למה כתוב בתהילים (פרק ל"ד) "סור מרע ועשה טוב", למה צריך להיות קודם כל סור מרע ואח"כ עשה טוב?, והשיב הרב אושר זצ"ל שאם אדם מגיע לאיזה מדרגה בעבודת הקב"ה ע"י עשה טוב מבלי שיטפל קודם כל בסור מרע לא ייתכן שיהיה אדם מסוגל לבטל את עצמו בביטול מוחלט וגמור לקב"ה כי אף אם יכיר האדם שהכל מאתו יתברך ואף אם יעמיק ויחשוב טוב ויתבונן שעשיית הטוב שהוא עושה בא לו מההשגחה הפרטית מכל מקום ישאר אצל האדם אחיזה קטנה דקה מן הדקה מין הרגשה שאני עשיתי טוב ואז הוא נכנס לגאוה, כי הרע שבו האגואיזם שבו יגיד אני עשיתי את הטוב, כוחי ועוצם ידי, אבל אם הוא קודם סר מהרע ואח"כ הוא מזהה כוחות שנותנים לו ומוליכים אותו לעשות טוב מתוך ההכרה מתוך גילוי המציאות השפילה שלו שכולו רע כולו שקרים ואני עושה טוב, עשיית הטוב הזה הוא גילוי מציאות הבורא באדם, הוא לא מיחס את הטוב לעצמו כי הוא נתק את עצמו מן הרע, אבל אם הוא עושה טוב והרע נמצא אז הוא אומר אני ואז הוא לא יכול להתבטל להקב"ה והוא נופל ואז מתקיים עליו ח"ו  אין אני והוא יכולים לדור במקום אחד כי אין שני מציאויות, יש מציאות אחת בבריאה אין עוד מלבדו אפס זולתו,
לכן חז"ל אמרו דבר ראשון סור מרע תסתכל איזה רע אתה עושה, מי הצדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא כולנו צריכים לצאת מהרע כל אחד בדרגה שלו יש לו את הרע שלו עד כמה שהוא מתנתק מהרע וזה המלחמה הקשה ביותר במיוחד בדור הזה שמלא במינות ופריצות אי אפשר להסתובב ברחוב, אדם יכול ללמוד תורה עשרים שעות יצא רגע אחד לרחוב ה' ירחם לכן היכן שאתה חלש לכן אל תכנס לניסיון, אם אתה רוצה לשמור על הנשמה והנצח שלך ועל מה שרכשת בעמל רב.
לכן אחים יקרים סור מרע, תתנתקו עצמכם מן הרע, כל אחד יודע איפה הרע שבו אחד בלשון הרע אחד נכנס לחברת ליצנים, לא מברך כמו שצריך, מסתכל בתקשורת קלוקלת, קורא עיתונות חילונית שמכניסות לו דעות והשקפות זרות מתעצבן על כל דבר, אין לו סבלנות, לא יודע להתאפק, לא מניח תפילין, אישה לא שמה כיסוי ראש וכו' כל אחד יודע איזה רע הוא עושה, לכן השלב הראשון הדרגה הראשונה תשכנע את הקב"ה שאתה באמת רוצה להתנתק מהרע ואל תשכח מה שלמדנו שכל התשובה להתנתק מן העבר מהמסגרות של הרע שתפסו אותי
הדרגה השניה של התשובה היא למעשה השבירה של החוק, של הסיבות, של הקשר אל העבר, שבירת המסגרת של עבירה גוררת עבירה, וכל עבירה מה עושה לאדם אחים יקרים?, כל עבירה שאדם עושה ח"ו מה כתוב עבירה גוררת עבירה, ברגע שאדם עושה שגיאה מופעלת עליו מעין תגובת שרשרת שלילית דהיינו אכזבה דכאון הנובעים מכל שגיאה
לכן הדרגה השניה בתשובה היא שבירה של חוקי הסיבתיות של הקשר לעבר של עבירה גוררת עבירה והיציאה לדרך של עשיית טוב, שני הדרגות הללו למעשה הם דרגות הראשונות הכלולות בתפנית של סור מרע ועשה טוב, החרטה על העבר והקבלה לעתיד
בקיצור הנקודות שדברנו על עניין התשובה, שהיא למעשה משנה את האישיות של האדם, התשובה נותנת לאדם כוחות מעבר לעולם הזה, ובזוהר הקדוש כתוב שהתשובה נקראית בינה, אני לא מבין קבלה, אבל בספרים כתוב שמידת בינה היא עולם הבא, היא מספר שמונה, מעל הטבע, ושבע זה בתוך הטבע, אז יש שבע מידות שהם בחינת הטבע, שבו הקב"ה מתגלה, זאת אומרת, בחסד בגבורה בתפארת בנצח בהוד ביסוד, והגלוי של המידות האלה זה המלכות, כל הגילויים שאתם רואים בבריאה זה אותם הויות רוחניות אותם ספירות שמתלבשות בכל המקרים המוצאים אותנו, וזה החוקיות!, יש ספירה של כח ששוברת את החוקיות ומשנה שליטה מלאה אם זוכים לה, והיא הארת הבינה, הארת הבינה זה שמונה זה תשובה מעל החוקיות איך משיגים את הבינה, על ידי התבוננות, ההתבוננות בחיי, ההתבוננות בבריאה, החיפוש אחרי האלוקים, אחרי המהות האמיתית, ההתנערות מכל הצורות שחיקיתי והם נחרטו בי, הצימאון וההתעוררות שנותנים לבעל תשובה בגלל הפגמים של העבר שלו הם שנותנים לו את הארת הבינה את התשובה הם שמעלים אותו מנתקים אותו מכל המסגרות, הבינה, התשובה היא שנותנת לאדם את האפשרות למחוק את הפגמים לבנות את ההריסות להאיר את החושך לחיות בשלוה בעולם לא להיות לחוץ לא להיות מודאג להיות עם אלוקים. ועוד יש הרבה מה לדבר על ענין התשובה ואם ירצה השם עוד חזון למועד
שנה טובה וגמר חתימה טובה לכל עם ישראל

לתגובות, וכן לקבלת חומר נוסף - chiburahchim@gmail.com

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בחירות רבנות בית שמש - ינון רביב – המועמד הפנמי

ישראלי או יהודי